Zaken doen in Zweden? Dat doe je zo!

Zaken doen in Zweden? Dat doe je zo!

Ben jij van plan om in Zweden te gaan werken of wil jij met jouw bedrijf uitbreiden naar het buitenland? Zweden biedt vooral veel kansen voor het maatschappelijk verantwoord zakendoen, wat vandaag de dag erg belangrijk is voor de zakelijke wereld. Om jouw product of dienst succesvol over te brengen naar Zweden, moet je jouw uitingen natuurlijk wel aanpassen aan de Zweedse doelgroep. In dit artikel geven we je een aantal tips om effectief zaken te doen in Zweden!

De Zweedse taal

Als je met je bedrijf ook in Zweden wil gaan verkopen, is het in de meeste gevallen verstandig om je website of webshop te vertalen naar het Zweeds. Dit hoef je natuurlijk niet zelf te doen. Er zijn een hoop vertalers beschikbaar die je kunnen helpen jouw teksten te vertalen naar het Zweeds. Je kunt er ook voor kiezen om op zoek te gaan naar een vertaalbureau voor het Zweeds. Wat de beste keuze is, is afhankelijk van het soort teksten dat je wil laten vertalen en wat je budget is voor de vertalingen. Er zijn bedrijven die proberen hun teksten te vertalen met behulp van AI, maar dit zorgt vaak voor teksten met veel spel- en taalfouten. Dat is zonde, want het staat niet professioneel. Een freelance vertaler hoeft helemaal niet zo duur te zijn en is dus al snel een betere optie dan een AI-vertaling. Je kunt eenvoudig een geschikte freelance vertaler vinden via een platform als Fairlingo

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

In Zweden staat maatschappelijk verantwoord ondernemen in een hoog vaandel. Houd hier dus zeker rekening mee als je in Zweden je product of dienst wil verkopen. Het is belangrijk dat je laat zien dat je gendergelijkheid en mensenrechten voorop zet en dat je klimaatbewust wil ondernemen. Neem initiatief om je producten duurzaam te produceren, dan zullen de Zweden zeker waarderen. Ten slotte is kwaliteit van een product of dienst erg belangrijk. In Zweden vinden mensen het niet erg om wat meer te betalen voor een product of dienst, als het dan ook maar wel goed is. 

De organisatiestructuur

In Zweden is men gewend aan een horizontale organisatiestructuur, wat inhoudt dat iedereen op de werkvloer gelijk is, of je nu directeur bent of klantenservicemedewerker. Leidinggevenden staan alleen in theorie boven hun medewerkers, in de praktijk is gelijkwaardigheid erg belangrijk en gaan leidinggevenden anders om met hun autoriteit. Je hoeft zakenrelaties dan ook vaak niet met hun titels aan te spreken, zoals dat bijvoorbeeld in Duitsland en Italië wel gebruikelijk is. Noem je klanten en relaties in plaats daarvan gewoon bij hun voornaam, dat is men gewend in Zweden. Ten slotte helpt het altijd mee als je zelf een beetje Zweeds kunt spreken!

Tags:
, ,
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.